De slaap tijdens de zwangerschap

Naar het einde van de zwangerschap toe ondervinden veel vrouwen slaapproblemen.

file

Goed slapen tijdens de zwangerschap is van essentieel belang voor het welzijn van de toekomstige mama. Bepaalde problemen, zoals de stimulatie van de blaas, de baby die steeds meer beweegt, hormonale schommelingen of de eerder vermelde rugpijn, hebben echter een invloed op de slaap. In de loop van de drie laatste maanden van de zwangerschap lijdt meer dan 75% van de vrouwen aan slaapproblemen. Ze voelen een sterkere behoefte aan dutjes overdag.

Het is dus belangrijk een comfortabele houding te vinden om van deugddoende rust te kunnen genieten. Vanuit wetenschappelijk standpunt is het aan te bevelen op de zij te slapen, liefst op de linkerkant, met de knieën lichtjes opgetrokken. Deze houding vermijdt zwelling en het ophouden van water en vermijdt ook dat het gewicht van de foetus op de interne organen en de bloedvaten drukt. Het gebruik van een speciaal kussen om het lichaam van de zwangere vrouw te ondersteunen, helpt rugpijn voorkomen en helpt bij het slapen op de zij, waardoor de kwaliteit van de slaap wordt verbeterd. De ondersteuning van de knieën en de enkels bevordert een goede uitlijning met de heupen en helpt pijn en ontstekingen voorkomen in de sciatische zenuw, voor meer comfort.