Imitatief spel bij kinderen

Ik doe wat jij doet: wanneer kinderen volwassenen imiteren...

https://www.chicco.be/dw/image/v2/BJJJ_PRD/on/demandware.static/-/Sites-Chicco-Belgium-Library/default/dwa5548519/site/advice-pages/croissance-et-developpement/le-jeu-d-imitation-enfant/imitazione-degli-adulti-nel-bambino.jpg

Kinderen imiteren graag de dagelijkse activiteiten van mama en papa en leggen hun hart erin.


Voor kinderen zijn spelletjes niet alleen een bron van plezier - ze zijn in feite fundamenteel voor het leren over zichzelf en de wereld om hen heen, van de eerste ontdekkingen van voorwerpen tot een bewuste kennis van de werkelijkheid.

Het belang van het goede voorbeeld geven

Daarom is het opbouwen van een gevoel van realiteit deels gebaseerd op het proces van imitatie. Daarom beginnen kinderen op tweejarige leeftijd de situaties die zij in het dagelijks leven tegenkomen te imiteren; zij beginnen de gezinsomgeving met fantasie te interpreteren en imiteren graag de activiteiten van volwassenen, door spelletjes te kiezen die de wereld van volwassenen nabootsen.


Mama in de keuken die het eten klaarmaakt, de monteur die de auto van papa repareert, de timmerman die de meubels van opa en oma restaureert - al deze situaties worden geweldige voorbeelden om na te doen.


Kinderen van deze leeftijd spelen graag deze rollen - de meubels in huis afstoffen, kleine voorwerpen schikken of de bloemen water geven - dit "werk" houdt hen bezig en het is erg leuk om hun aandoenlijke onhandigheid te zien.


Dit zijn allemaal geweldige stimulansen voor de cognitieve ontwikkeling van het kind, waardoor het een beeld van zichzelf kan opbouwen en een gevoel van eigen identiteit kan krijgen.

Laten we ze helpen met het juiste speelgoed

Speelgoed dat voorwerpen nabootst die door volwassenen worden gebruikt, is daarom ideaal in dit stadium en is zeer aantrekkelijk voor peuters.

In een tijd waarin kinderen een groter vermogen hebben om de geluiden waaruit taal bestaat te begrijpen, kan het nuttig zijn hen tweetalig speelgoed aan te bieden waarmee zij niet alleen de activiteiten van volwassenen kunnen imiteren, maar waarmee zij ook op een leuke en onderhoudende manier de eerste woorden van een vreemde taal kunnen leren.