Spelen om te leren

Bordspellen stellen kinderen in staat hun vaardigheden te ontwikkelen en leggen de basis voor sociaal leren.

https://www.chicco.be/dw/image/v2/BJJJ_PRD/on/demandware.static/-/Sites-Chicco-Belgium-Library/default/dw8fbc953f/site/advice-pages/croissance-et-developpement/jouer-pour-apprendre/giocare-per-imparare.jpg

Gezinsspelen: meer dan een gelegenheid om samen plezier te maken

Spelen is natuurlijk voor je kind. Maar meer gestructureerde activiteiten - zoals bordspellen - vereisen een vrij complexe reeks regels die moeten worden geleerd. Het doel van deze spelletjes is uw kind te vermaken en tegelijkertijd zijn mogelijkheden te ontwikkelen en hem te leren met anderen te spelen.

De onderwijsdoelstellingen omvatten de ontwikkeling van sociale en andere vaardigheden

Gestructureerd spel helpt uw kind nieuwe concepten te begrijpen en test verbale, emotionele, tactiele en cognitieve vaardigheden. Kinderen onder de vijf jaar - en vaak ook oudere kinderen - zijn nogal egocentrisch. Door te spelen leren zij op hun beurt te wachten, de regels van het spel te aanvaarden, om te gaan met rivaliteit en conflicten en leren zij goed te verliezen.

Elke leeftijdsgroep heeft zijn eigen vaardigheden

Bij het kiezen van spelletjes voor baby's en kinderen moet u rekening houden met de capaciteiten van uw kind en zijn ontwikkeling volgen: een tweejarige is in staat tot verbeelding en kan al met anderen spelen, een driejarige heeft een goed begrip van kleuren en neemt verschillen waar, een vierjarige leert een nederlaag te aanvaarden en bondgenootschappen te vormen tegen een gemeenschappelijke vijand, terwijl een vijfjarige zelfstandig strategieën kan ontwikkelen.

Plezier maken met mama en papa

Welk spel moet u kiezen voor uw kind? Vanaf 2 jaar zijn gezelschapsspelletjes een bijzonder goede keuze. Delen versterkt het gevoel van veiligheid van je kind, waardoor het zich geliefd en geaccepteerd voelt. Tegelijkertijd helpt het ouders meer te weten te komen over hun baby en elementaire waarden zoals respect voor anderen bij te brengen.